Om informationssäkerhet och sekretess i en allt digitalare vardag

Internet of Things (IoT),Sekretess

Spionerande… hörlurar?

23 apr , 2017, 19.13 Linus Nyman

 

Tanken att hörlurar närmast är något deras ägare använder för att lyssna på innehåll med verkar vara ett ensidigt och föråldrat synsätt. Åtminstone enligt tillverkaren Bose, som anklagats för att de via sina trådlösa hörlurar spionera på sina kunder.

Käranden i fallet, amerikanen Kyle Zak, köpte ett stycke 350 dollars trådlösa hörlurar. Sedan säger Zak att han följde Boses råd om att få det mesta möjliga ur sina hörlurar, genom att ladda ner appen Bose Connect. Och i samband med det registrera hörlurarna med Bose – och i samband med det ge företaget sin e-post address och hörlurarnas serienummer.

Och så var bitarna på plats för ännu en historia om appar som smygsamlar data.

Spionerande hörlurar ?

Boses QuietComfort 35. (Bild: Bose.com)

I det här fallet får vi inte veta hur man kommit fram till att Bose samlar data. Vad vi vet är att Bose i rättegångsmaterialet anklagas samla data om vad kunden lyssnar på och sedan dela med sig den informationen (och annan information) åt tredje parter – utan kundens kännedom eller tillåtelse.

Bland dessa tredje parter sägs vara företaget Segment.io – ett företag som på sin hemsida uppmanar till att ”Samla all data av dina kunder och skicka det vart som helst” (Collect all of your customer data and send it anywhere).

Zak konstaterar att samlandet av denna data bryter mot diverse lagar, bland dem den rätt så allvarligt låtande ”federal Wiretap Act”, och han försöker genom rättegången få ett stopp på det.

För kundernas bästa, kankse?

Bose har släppt ett meddelande angående saken: ”In the Bose Connect App, we don’t wiretap your communications, we don’t sell your information, and we don’t use anything we collect to identify you – or anyone else – by name.”

Man skulle önska att när ett företag anklagas för att samla in data om vartenda musikstycke, podcast, föreläsning mm. som deras kunder lyssnar på, så skulle deras svar vara ett ringande: Såklart vi inte gör sådant! Men det är inte (längre) världen vi lever i. Nu får vi istället kryptiska halvsvar. (De säljer inte informationen. Jaha. De ger bort den gratis, eller mot någon annan betalning än pengar, alltså. Osv.)

Fallet lär ska gälla åtminstone Bose hörlurar av sorten QuietComfort 35, QuietControl 30, SoundLink Around-Ear Wireless Headphones II, SoundLink Color II, SoundSport Wireless and SoundSport Pulse Wireless.

Vill du läsa mera om fallet kan du kolla t.ex. Fortune, PC Mag, eller Business Insider.

Använder du någon av de ovannämnda hörlurarna – med Bose Connect appen – så hälsa från mig nästa gång du har på dem. Och bor du i USA så kan du ju passa på att försöka komma med i rättegången. Och kanske få ihop nog med skadeståndspengar att köpa någon annan tillverkares hörlurar istället.

 

4 kommentarer

  1. Peik Olsoni skriver:

    Bör kanske poängteras, att det alltså är appen som är boven i det här fallet, ingalunda själva hörlurarna.

    • Linus Nyman skriver:

      Jo, just det. Det var kanske inte tillräckligt klart skrivet. Samma som med spionerande vuxenleksakerna några veckor sedan – då man använde appen/registrerade sig så började det ”hända”. (Alltså skickas data.)

  2. Peik Olsoni skriver:

    Egentligen handlar väl det här om det sorgliga faktum, att fastän folk ofta nog har försett sin hemmadator med någon form av brandmur, så surfar man ändå gladeligen med sin smart-telefon helt oskyddad.

    Är det månne så, att folk fortfarande inte alls uppfattar sin telefon som varande en riktig dator bara för att den kör tex. Android och inte Windows som maskinen där hemma…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *